Mesleki Eğitime Beceri Temelli Güncelleme
Üretimden hizmete birçok sektörün İhtiyaç duyduğu insan kaynağını yetiştirmede yaşanan sorunları çözmek için önemli bir adım atıldı. Mesleki Eğitim programları beceri temelli olarak güncelleniyor.
Bu güncellemeyle pandemi koşullarında dezenfektan ve maske üretip, acil ihtiyaca cevap veren meslek lisesi atölyelerinin kapasiteleri artırılıyor. Okul - Sanayi işbirliği kapsamında da yeni kaynakçılar yetiştirilecek.
İş dünyasının ihtiyaç duyduğu, mesleki eğitim almış insan kaynağını yetiştirmeye yönelik planlar Covid-19 salgınına takılmadı. Pandeminin başladığı aylarda atölyelerinde dezenfektan, maske ve tulum imal ederek, acil ihtiyaca ürün yetiştiren meslek liseleri, eğitimle ilgili planların odağında yer alıyor. Milli Eğitim Bakanlığı’nın mesleki eğitimin geliştirilmesine yönelik adımlarına yenileri eklenirken, konu devletin Bütçe Kanunu Teklifi’nde de yer buldu. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, TBMM Genel Kurulu’nda 2021 yılı bütçesini sundu. Oktay, sunumunda, gelecek yıl hedeflenen yüzde 5.8’lik büyümeyle birlikte iş gücüne katılım ve istihdam oranlarında iyileşme öngördüklerini söyledi. İstihdam teşviklerinin devam edeceğini belirten Oktay, beceri envanterinin çıkarılması, iş-beceri uyumunun artırılması, mesleki eğitim programlarının beceri temelli olarak güncellenmesi, dijitalleşmeye uyumun hızlandırılması, etkin kariyer danışmanlığı ve aktif iş gücü programlarının hedef odaklı uygulanması gibi yapısal adımlar atacaklarını anlattı.
İŞ-BECERİ UYUMU
Bütçe sunumunda bahsedilen iş-beceri uyumunun artırılmasına yönelik eylemlerin başında da laboratuvar ve atölye çalışmaları geliyor. Mesleki orta öğretimdeki öğrencilerin, hem meslek öğrendiği hem de üreterek okuluna ve kendisine maddi gelir sağladığı atölye faaliyetlerinin önemi arttı. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) da 2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’na göre, gelecek yıl atölye faaliyetlerine ağırlık verecek.
ATÖLYE GELİRLERİ
MEB’den yapılan açıklamaya göre mesleki eğitimde 2021 hedefleri arasında şunlar yer alıyor:
Atölyeler daha etkin kullanılarak döner sermaye gelirleri yüzde 20 artırılacak. Öğrencilerin, patent, buluş ve faydalı model başvurularının artması için öğretmenlere ve yöneticilere yeni eğitimler verilecek. Okullarda, sektör ve sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla yerli ve milli altyapıya sahip Ar-Ge merkezleri kurulacak. Okulların ilgili sektörlerle bağları güçlendirilerek mesleki eğitime yönelik işbirliği protokol sayısı artırılacak. OSB’lerde mesleki ve teknik eğitim kurumlarının açılması ve desteklenmesi amacıyla sektörle işbirliği sağlanacak.
MÜKEMMELİYET MERKEZİ
Milli Eğitim Bakanlığı, mesleki eğitimde yaşanan dönüşümün bir parçası olarak, iş dünyasının ihtiyaçlarıyla uyum sağlayan adımlarına bir yenisini daha ekledi. Bu kapsamda kaynakçıların eğitimi için 5 mükemmeliyet merkezi kurulacak. Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Mahmut Özer, kaynakçıların yetiştirilmesi için İstanbul Sanayi Odası (İSO) ile işbirliği yaptıklarını söyledi. Otomotiv, denizcilik, ulaşım, enerji, uçak ve havacılık ve savunma sanayi gibi birçok alanda kaynakçılığın çok büyük ihtiyaç olduğunu ifade eden Özer, şu bilgiyi paylaştı: “İstanbul’da seçilen mesleki ve teknik Anadolu liselerinde kurulacak mükemmeliyet merkezleri, kaynakçılığın tüm alanlarını kapsayan ve son teknoloji altyapıya sahip olacak. Müfredatını İSO ile güncelleyeceğiz. İSO, bu alanı tercih edenlere burs ve iş için öncelik sağlayacak.”
DEĞİŞİMİN KİTABI
Mesleki eğitimin, istihdamda nitelikli dönüşüm açısından ne kadar önemli olduğunu vurgulayan Mahmut Özer, önceki ay ‘Mesleki Eğitimde Paradigma Değişimi:
Türkiye’nin Mesleki Eğitim İle İmtihanı’ adlı kitabını yayımladı. Kitapta, durum tespitinden sonra nihai bir iyileşme sürecine girebilmesi için işgücü piyasalarında ve öğretimde yapılması gereken iyileştirmelere yer verildi. Kronik sorunların çözülmesi için önceki yıl İstanbul Ticaret Odası ve İstanbul Sanayi Odası ile işbirliği protokolleri yaptıklarını hatırlatan Özer, “Şimdiye kadar istihdam talepleriyle uyuşmayan müfredat, donanım eksikliği, öğretmenlerin iş piyasası deneyimi olmaması, yetersiz rehberlik gibi sorunlar, bütünsel bir çözüme ulaşmaya izin vermemişti. Artık bunları aşıyoruz. MEB, bu vizyon ile mesleki eğitimde ciddi bir dönüşüm sağlıyor” dedi.
İTO E-Gazete için Tıklayınız.